Publikacje

Irena Jarosińska: pismo obrazkowe

Irena Jarosińska: pismo obrazkowe to album prezentujący twórczość jednej z najciekawszych polskich fotografek XX wieku – artystki i pionierki fotoreportażu kobiecego. Jarosińska (1924–1996) była silną i niezależną osobowością artystyczną, fotoreporterką m.in. prestiżowych pism „Świat” i „Polska”, inicjatorką wielu wystaw, happeningów i dyskusji, mentorką młodych fotografów. Jej ogromna spuścizna fotograficzna, licząca ponad 60 tysięcy zdjęć, po latach zapomnienia trafiła do Archiwum Fotografii Ośrodka KARTA.

W albumie zostały zaprezentowane trzy główne wątki twórczości Jarosińskiej. Była zawodowo i prywatnie związana ze środowiskiem artystycznym: portretowała poetów, malarzy awangardowych, aktorów, fotografów i muzyków. Przez kilka dekad była w samym centrum życia kulturalnego, z jednej strony śledząc je jako fotografka, a z drugiej współtworząc. Jeden z rozdziałów albumu (Na temat) przedstawia galerię miejsc ważnych dla polskiego życia artystycznego – skupiających twórców różnych dziedzin, jak np. mieszkanie-pracownia malarza Henryka Stażewskiego, a także teatry Tadeusza Kantora czy Mirona Białoszewskiego.

Równolegle w albumie zostało pokazane, równie osobiste, spojrzenie artystki na przestrzeń Warszawy lat 50. (rozdział Fragmentaryczność). Jarosińska była czujną obserwatorką, wykraczającą daleko poza tworzenie dokumentacji fotograficznej – stąd w albumie wątek frapujących migawek z życia ulic, zamykanych w kadrach pozornej codzienności.

Dopełnieniem obrazu twórczości Jarosińskiej są zdjęcia z jej pracy fotoreporterskiej (rozdział Na temat) – formy bardziej narracyjne, powstające na zlecenie redakcji czasopism, nie pozbawione przy tym wrażliwości charakteryzującej jej „prywatne” fotografie.

W albumie znalazły się również teksty autorstwa znakomitych fotografów i krytyków: Chrisa Niedenthala, Tadeusza Rolke, Anki Ptaszkowskiej i Kuby Dąbrowskiego, poświęcone twórczości Ireny Jarosińskiej oraz różnym aspektom fotografii i życia artystycznego okresu PRL.
Album dwujęzyczny: w języku polskim i angielskim.

Książka dostępna jest w księgarni Ośrodka KARTA i na stronie księgarnia.karta.org.pl

Koncepcja, opracowanie merytoryczne, wybór: Agata Bujnowska, Joanna Łuba
Projekt graficzny: rzeczyobrazkowe.pl
Przygotowanie zdjęć do druku: Tomasz Kubaczyk, Karol Bagiński

Warszawa 2013, wydanie I
Wydawca: Ośrodek KARTA
Oprawa: twarda, 238 stron
Format: 235×235 mm
ISBN 978-83-61283-84-3

Chłopi, rolnicy, włościanie. Fotografie Jerzego Konrada Maciejewskiego z lat 40. i 50. XX w.

Pierwsza prezentacja fotograficznej twórczości zawodowego dziennikarza i literata Jerzego Konrada Maciejewskiego. W albumie znajdą się zdjęcia z lat 40. i 50. XX wieku, przedstawiające polską prowincję. To Polska bez retuszu – zrujnowana, ale też zawieszona między tym, co było, a tym, co nadejdzie. Maciejewski potrafił dostrzec znaki czasu, które w dobrze zakomponowanym kadrze przemawiały do wyobraźni lepiej niż najbardziej wnikliwy tekst. W fotografiach można zobaczyć świat zarówno XIX-wiecznych włościan, międzywojennych chłopów, jak i rolników z Peerelu. Zachodzące na wsi przemiany widać nie tylko w wiejskich krajobrazach, lecz także – a może przede wszystkim – w ludzkich twarzach.

Album towarzyszył wystawie o tym samym tytule, prezentowanej w Galerii Kordegarda w Warszawie w dniach 18.11-03.12.2016 roku.

Album dostępny jest w księgarni Ośrodka KARTA i na stronie ksiegarnia.karta.org.pl

Koncepcja, opracowanie merytoryczne, wybór: Karolina Andrzejewska-Batko, Joanna Łuba
Projekt graficzny: rzeczyobrazkowe.pl
Przygotowanie zdjęć do druku: Tomasz Kubaczyk / FOTO-GRAFIKA

Warszawa 2016, wydanie I
Wydawca: Ośrodek KARTA
Oprawa: twarda, 55 stron
ISBN 978-83-64476-69-3

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego