Przejdź do menu głównego
Przejdź do treści
Przejdź do wyszukiwarki
Fotokarta
Fotokarta
Wyszukiwarka elasticsearch
szukaj
Zaawansowane
Znajdź ...
Wszystkie te słowa
Dokładnie te słowa
Żadne z tych słów
Przeszukaj
W bazie zdjęć
W dowolnym miejscu strony
Szukaj
Fixed-menu
O nas
Aktualności
Nasze zbiory
Kolekcje
Temat miesiąca
Oferta
Partnerzy
Nasze projekty
Opracowanie i digitalizacja
Publikacje
Wystawy
Kontakt
Wesprzyj nas
EN
Fotokarta
Fotokarta
O nas
Aktualności
Nasze zbiory
Kolekcje
Temat miesiąca
Oferta
Partnerzy
Nasze projekty
Opracowanie i digitalizacja
Publikacje
Wystawy
Kontakt
Wesprzyj nas
EN
Zobacz nas w social media
Słowa kluczowe
Wyniki wyszukiwania tagu:
kultura niezależna
Znalezionych wyników:
496
1982-83, Warszawa, skrzyżowanie ulic Sobieskiego i Bonifacego. Stan wojenny - "wojna na murach", napisy i hasła popierające podziemne ugrupowania opozycyjne. Na zdjęciu: nalepka ze znakiem Solidarności Walczącej na znaku drogowym. Nalepka wykonana i naklejona przez Tomasza Tuszko. Fot. Krzysztof Wojciechowski, zbiory Ośrodka KARTA
Ok. 1970-72, Polska. Jan Krzysztof Kelus. Fot. NN, zbiory Ośrodka KARTA (udostępnił Jacek Staszelis).
1972-1974, Dziubiele, Polska. Jan Krzysztof Kelus. Fot. NN, zbiory Ośrodka KARTA (udostępnił Jacek Staszelis).
1972-1974, Dziubiele, Polska. Jan Krzysztof Kelus (z prawej) i Manfred Gardło. Fot. NN, zbiory Ośrodka KARTA (udostępnił Jacek Staszelis).
Lata 80-te, Polska. Satyryczne, ceramiczne figurki, produkowane przez artystkę-plastyczkę Marylę Panikowską. Tego typu wyroby rzemiosła artystycznego stanowiły trwałą pamiątkę z różnorodnych imprez i wydarzeń organizowanych przez różnorodne środowiska opozycji. Dar Maryli Panikowskiej. Fot. Jerzy Mąkowski, zbiory Ośrodka KARTA, zdjęcie wykonane w 2002 r.
Lata 80-te, Polska. Ramka do sitodruku i wałek do rozprowadzania farby drukarskiej (22 cm szer.). Najpopularniejsza i najczęściej stosowana przez niezależne drukarnie "maszyna" drukarska. Prezentowana na zdjęciu ramka drukarska wykonana została w 1984 roku przez Krzysztofa Michalca, który wraz z Waldemarem Gniadkiem był twórcą Oficyny Wydawniczej "Pokolenie" założonej w 1983 roku. Jest to druga kopioramka tego wydawnictwa. Została zrobiona z malarskiego blejtramu i siatki do sitodruku przywiezionej z Berlina Zachodniego. Drukowano na niej wszystkie książki "Pokolenia" do roku 1987, kiedy zaczęto korzystać z offsetu (także z Berlina Zachodniego). Ramka służyła również do wydawania pism "KOS", "Tu teraz" oraz serii Zeszytów Edukacji Narodowej. Na sicie ramki utrwalona w emulsji (częściej stosowane były matryce białkowe z wykłutym rysunkiem i naniesionym maszyną do pisania tekstem) satyryczna grafika z podobizną Jacka Fedorowicza, obok odbitka. Przekazali Krzysztof Michalec i Waldemar Gniadek. Fot. Jerzy Mąkowski, zbiory Ośrodka KARTA, zdjęcie wykonane w 2002 r.
Lata 80-te, Polska. Powielacz RiNEi250 (34x28x30 cm), własność Jerzego Szlubowskiego, z założoną na bębnie oryginalną matrycą białkową z tekstem okolicznościowej ulotki. Od marca 1982 wykorzystywany przez KZ NSZZ "Solidarność" w Zakładach Mechanicznych Ursus dostarczony tam za pośrednictwem Bogdana Bujaka (brata Zbigniewa). Jerzy Szlubowski i Tadeusz Pałaszewski drukowali na nim redagowany przez Jerzego Domżalskiego "Wolny Głos Ursusa" w okresie od marca 1982 do października 1984 oraz od 1985 do końca 1988. Inne pisma drukowane na tym powielaczu to "Wolny Mazur", "Sektor" oraz ulotki okolicznościowe. Fot. Jerzy Mąkowski, zbiory Ośrodka KARTA, zdjęcie wykonane w 2002 r.
Lata 80-te, Polska. W takich, oryginalnie zamkniętych puszkach i opakowaniach różnych artykułów, przemycano z Zachodu materiały poligraficzne, ulotki i gazetki dla niezależnych wydawnictw w Polsce. Na zdjęciu puszka zawierająca dwa rulony z samoprzylepnymi ulotkami w formie "telegramu" z okazji wyborów. Tekst "telegramu" brzmi: "Zostań w domu (stop) i tak Czernienko głosuje za Ciebie (stop)". Fot. Jerzy Mąkowski, zbiory Ośrodka KARTA, zdjęcie wykonane w 2002 r.
Lata 80-te, Polska. Amatorsko przygotowywany sprzęt nadawczy, używany do nadawania na falach ultrakrótkich audycji radiowych podziemnego "Radia Solidarność". Fot. Jerzy Mąkowski, zbiory Ośrodka KARTA, zdjęcie wykonane w 2002 r.
Lata 80-te, Polska. Minipowielacz elektryczny, do drukowania niewielkich ulotek na taśmach papierowych zwiniętych na wałkach (np. stosowanych ówcześnie w kasach sklepowych). Fot. Jerzy Mąkowski, zbiory Ośrodka KARTA, zdjęcie wykonane w 2002 r.
Lata 80-te, Polska. Opakowania papierosów i zapałek z symbolami "Solidarności". Nadruki na oryginalnych pudełkach były wykonywane techniką sitodruku w Polsce oraz na Zachodzie (następnie przemycane do Polski). Fot. Jerzy Mąkowski, zbiory Ośrodka KARTA, zdjęcie wykonane w 2002 r.
1986, Polska. Niezależne wydawnictwa publikowały nie tylko książki, gazetki bądź druki ulotne. Często drukowane były także okolicznościowe pocztówki i serie znaczków "poczty podziemnej", projektowane przez znanych grafików. Ich nakład wahał się zazwyczaj od kilku do kilku tysięcy egzemplarzy. Na zdjęciu serie i pojedyncze znaczki wydane w podziemiu w roku 1986, wraz z blachami offsetowymi-matrycami z których odbijano znaczki. Fot. Jerzy Mąkowski, zbiory Ośrodka KARTA, zdjęcie wykonane w 2002 r.
Lata 80-te, Polska. Drukarska maszyna offsetowa produkcji amerykańskiej z założoną na bębnie blachą-matrycą. Na takich maszynach, przemycanych w latach 80-tych z Zachodu, drukowało niezależne książki i gazetki wiele niezależnych wydawnictw. Fot. Jerzy Mąkowski, zbiory Ośrodka KARTA, zdjęcie wykonane w 2002 r.
Lata 80-te, Polska. Blachy offsetowe (szare arkusze z perforacją na obrzeżach) i książki wydrukowane techniką offsetową, wydane przez niezależne wydawnictwa. Fot. Jerzy Mąkowski, zbiory Ośrodka KARTA, zdjęcie wykonane w 2002 r.
Lata 80-te, Polska. Plastyka niezależna. Do wykonywania ulotek, transparentów i niewielkich, powielanych form graficznych używano różnorodnych technik. Na zdjęciu linoryt i odbitka z niego z popiersiem Lecha Wałęsy. Fot. Jerzy Mąkowski, zbiory Ośrodka KARTA, zdjęcie wykonane w 2002 r.
Lata 80-te, Polska. Blachy offsetowe (szare arkusze z perforacją na obrzeżach) i książki wydrukowane techniką offsetową, wydane przez niezależne wydawnictwa. Fot. Jerzy Mąkowski, zbiory Ośrodka KARTA, zdjęcie wykonane w 2002 r.
Lata 80-te, Polska. Blachy offsetowe (szare arkusze z perforacją na obrzeżach) - matryce, na które nanoszono tekst, grafikę i ilustracje. Zakładane na bębny niewielkich, najczęściej przemycanych z Zachodu, drukarskich maszyn offsetowych przenosiły tekst i ilustracje na papier. Drukowane tą techniką książki, gazetki i ulotki osiągały kilku-, a nawet kilkunastotysięczne nakłady. Fot. Jerzy Mąkowski, zbiory Ośrodka KARTA, zdjęcie wykonane w 2002 r.
1982-1983, Warszawa, Polska. Krzyż kwietny ułożony obok kościoła Św.Anny na Krakowskim Przedmieściu, jako znak oporu społecznego przeciwko władzy komunistycznej i wprowadzonemu 13 grudnia 1981 stanowi wojennemu. Fot. Jolanta Wilkońska, zbiory Ośrodka KARTA
1982-1983, Warszawa, Polska. Miejsce po krzyżu kwietnym ułożonym obok kościoła Św.Anny na Krakowskim Przedmieściu - rozebranym przez funkcjonariuszy MO. Po lewej widoczny funkcjonariusz Milicji Obywatelskiej pilnujący, aby krzyż nie został z powrotem ułożony. Fot. Jolanta Wilkońska, zbiory Ośrodka KARTA
Listopad 1981, Wrocław, Polska. Przedstawienie pt. "Sen pogardy", wykonawcy na scenie. Fot. NN, zbiory Ośrodka KARTA
1980, Wrocław, Polska. Stanisław Barańczak na spotkaniu w siedzibie Klubu Inteligencji Katolickiej, obok siedzi wiceprezes KIK Maciej Zięba. Fot. NN, zbiory Ośrodka KARTA
Listopad 1981, Wrocław, Polska. Strajk na Politechnice Wrocławskiej, stoisko z wydawnictwami niezależnymi, w głębi z prawej stoi Krzysztof Turkowski. Fot. NN, zbiory Ośrodka KARTA
Sierpień 1983, Grodzisko Dolne. "Wojna na murach" - ulotka niezależna z napisem "Dążymy do suwerenności nieokrojonej - Solidarność". Fot. Tomasz Gutry, zbiory Ośrodka KARTA
1976-1977, Warszawa, Polska. Marek Edelman - portret. Fotografia została zamieszczona w nr 1 pisma niezależnego "Puls" w wydaniu bibliofilskim (50 egz.) w październiku 1977. Skan z egzemplarza w Archiwum Opozycji Ośrodka KARTA. Fot. Bartosz Pietrzak, zbiory Ośrodka KARTA
1976-1977, Warszawa, Polska. Marek Edelman - portret. Fotografia została zamieszczona w nr 1 pisma niezależnego "Puls" w wydaniu bibliofilskim (50 egz.) w październiku 1977. Skan z egzemplarza w Archiwum Opozycji Ośrodka KARTA. Fot. Bartosz Pietrzak, zbiory Ośrodka KARTA
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Następna strona
20
Przekaż zbiory
Z innych archiwów
Nasze zbiory
Nowości w zbiorach
Facebook - dolne menu
Instagram - dolne menu
Twitter-dolne menu
Youtube - dolne kafelki
Ta strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w ustawieniach przeglądarki.
Dowiedz się więcej